مزایده یا Auction

مزایده یا Auction

مزایده در فرهنگ عمید از (اسم مصدر) [عربی: مزایَدَة] به معنی چیزی را در معرض فروش گذاردن چنان که هر کسی به قیمت گران ‌تر بخرد به او فروخته شود و مالک آن شود می باشد که البته معنای لغوی دقیقا دربرگیرنده معنای حقیقی و کاربردی نیز می باشد.

مزایده نوعی حراجی است که در آن فروش کالایی را به رقابت می‌گذارند. مزایده فقط به این شکل نیست که در روزنامه آگهی بدهند و بعد هم به قیمت‌های پیشنهادی رسیدگی کنند. مزایده به دو صورت انجام می‌شود؛ حضوری و کتبی.

مزایده حضوری تقریبا همان حراجی خودمان است، شبیه چیزی که در سریال‌های خارجی می‌بینیم. یعنی چند نفر جمع می‌شوند، هرکدام قیمت پیشنهادی‌اش را می‌گوید و مجری تا سه می‌شمارد. اگر فرد دیگری پیشنهاد بهتری نداشت دارایی متعلق به همان کسی می‌شود که بالاترین رقم را پیشنهاد داده است،

اما اصولاً در هر مزایده سه عنصر مزایده گذار، کالا و پیشنهاددهندهگان وجود دارد.مزایده زمانی شکل می گیرد که تقاضا برای کالا یا کالاها بیشتر از مقدار موجود است و پیشنهاددهندگان برای بدست آوردن کالا با یکدیگر رقابت می کنند. در هر مزایده، مزایده گذار تلاش می کند تا کالای خود را به بیشترین قیمت ممکن به فروش بگذارد و در مقابل، پیشنهاددهندگان در پی تصاحب کالا با کمترین قیمت می باشند. انواع مختلف مزایده، هر کدام در پی یافتن روشی هستند که از یک طرف این حس را در پیشنهاددهندگان به وجود آورد که کالا را به قیمت قابل قبولی خریده اند و از سوی دیگر افراد را ترغیب کند تا نزدیک ترین مبلغ به آنچه که حاضر به پرداخت آن برای کالای مورد نظر هستند را پیشنهاد دهند.

کالاها می توانند:

دارای قیمت نامشخص (مخفی از عموم) باشند.

دارای قیمت مشخص باشند

دارای قیمت وابسته باشند

مزایده‌ها و انجام معاملات از طرف سازمان های دولتی معمولا با تشریفات خاصی انجام می‌شوند. عدم رعایت این تشریفات منجر به بطلان مزایده می گردد به همین دلیل است که این امر، بیع تشریفاتی نیز می گویند..یعنی شرکت‌ها به جای این‌که مزایده را به صورت حضوری انجام دهند، تمام فرایند اداری و برگزاری مزایده را به صورت رسمی برگزار می‌ کنند تا مراسم، اعتبار بیشتری داشته باشد.

در مزایده فروشنده مال که می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد بنا به دلایلی اعم از به موجب حکم قانون یا عدم نیاز به مال قصد فروش مال خود که می تواند منقول یا غیر منقول باشد را داشته باشد.

طرف دیگر مزایده یعنی متقاضی خرید مال موضوع معامله، می تواند یک یا چند نفر باشند که البته همانند فروشنده می توانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند.

اما جدای از اینکه مال به بالاترین پیشنهاد از سوی هریک خریداران به آنها واگذار می شود، در مزایده ها همواره یک قیمت و مظنه ی حداقلی برای مال توسط کارشناس یا خود فروشنده تعیین می شود تا شروع و پیشنهاد قیمت ها توسط خریداران از آن مبلغ آغاز شود که اصطلاحا قیمت پایه نام دارد

ققنوس با درنظر گرفتن تمامی قوانین حاکم بر کشور سیستمی جهت برگزاری مزایدات طراحی کرده که در شرکت ها و ارگان های متعدد راه اندازی و نصب شده است، جهت مشاهده سامانه مزایدات لطفاً درخواست دمو را ثبت نمایید.

برچسب ها: بدون برچسب

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید